Den kan tyckas liten, den lilla klick smör som breds på frukostsmörgåsen, men faktum är att cirka tio procent av vårt totala fettintag kommer från mackan. Så gott som all mat består av blandningar av mättat, omättat och fleromättat fett, men Livsmedelsverket rekommenderar att byta ut en del av det mättade fettet mot omättat. Särskilt som 8 av 10 svenskar äter för mycket mättat fett, och hela 95 % av alla svenska skolbarn.

Det där med kolesterol

Anledningen till att det är bra att byta ut mättat fett mot omättat i kosten är att det påverkar kolesterolhalterna i blodet positivt. Höga halter av kolesterol anses vara en av de starkaste riskfaktorn för hjärt- och kärlsjukdom. Ett sätt att minska mängden mättat fett i kosten är att använda produkter som är rika på omättat fett i matlagningen och på mackan.

Ett fett för livet

Extra jungfruolivolja har ett så kallat kvalificerat hälsopåstående både i Europa och USA. Till stöd för det finns en lång rad studier där forskare kunnat visa att extra jungfruolivoljan innehåller polyfenoler och fyller en multifunktion i vår kost*. Ingen annan olja tillverkas heller efter ett så strikt regelverk som extra jungfruolivolja. Kemiska tillsatser är exempelvis helt förbjudna. Dessutom kallpressas (eller kallextraheras) olivoljan, vilket gör att det fina näringsinnehållet inte förstörs vid pressning. Det särskiljer jungfruolivoljan från övriga vegetabiliska oljor som raffineras för att bli neutrala i smaken.

Mättat eller omättat?

Mättat fett finns främst i feta mejeriprodukter, smör, kött och charkprodukter, kokos och palmolja. Omättat fett finns främst i flytande vegetabiliska oljor, såsom raps- och olivoljor samt nötter, frön, fisk och skaldjur.

 

*Olivoljans polyfenoler bidrar till att skydda blodfetter mot oxidativ stress, vid ett dagligt intag av 5 mg polyfenoler.

På Zeta.nu använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så god som möjligt. Läs mer här.