Våra samarbeten

Bra mat och sunda vanor som varar länge är hjärtefrågor för oss på Di Luca. Därför stödjer vi utvalda organisationer och verksamheter som också har siktet inställt på bättre folkhälsa och hållbar matproduktion.

Lika söker lika. På samma sätt som vi noggrant väljer ut matproducenter från medelhavet, letar vi efter projekt och samarbetspartners där vi känner igen oss i engagemang och drivkraft. Nedan är några av de vi gillar.

En Frisk Generation

En Frisk Generation startades av Prins Daniel år 2011. Visionen är att Sverige ska ha världens friskaste barn, och målet är att stärka och inspirera barnfamiljer i utsatta områden till ett mer aktivt och hälsosamt liv. Den visionen delar vi på Di Luca gärna. Hälsa får inte vara en klassfråga, och goda vanor som varar länge grundläggs tidigt. Genom att involvera hela familjen, göra det roligt att röra på sig och se till att maten är lika god som nyttig, tror vi att chansen till ett långt och hälsosamt liv ökar. Sedan 2017 är Di Lucas egen dietist med i En Frisk Generations ”Advisery board för matvanor”, i syfte att fler ska få del av medelhavsmatens alla smaker och hälsofördelar.

Kockfritids

Bra vanor grundläggs i unga år. Därför tror vi på att tidigt göra det lustfyllt för barn och unga att vistas och experimentera bland grytor och kastruller. Johanna Westman, kock och kokboksförfattare, driver sedan 2014 ”Kockfritids” i Stockholm. Det är ett initiativ som Di Luca sponsrat sedan starten för att främja att ungdomar under ordnade och lustfyllda former lär sig laga mat från grunden efter skolan.

Karma

Karma är en matsvinnsapp som restauranger kan ansluta sig till. När det bli mat över från menyn, säljs dessa till halva priset och hämtas upp på restaurangen. Familjen D Lucas restaurang på söder i Stockholm, Deli Di Luca, är ansluten till appen för att på så sätt reducera matsvinnet. Många anställda på Di Luca använder matsvinnsappen Karma både privat och vid matlagningstillfällen kopplade till arbetet.

Global Shea Alliance

Vår senaste produkt, BreOliv, innehåller fett från sheafruktens kärna. Det fettet är fast vid rumstemperatur och anledningen till att olivoljan kan få fast form. Sheaträdet växer vilt i Afrika och för att säkerställa en rättvis och hållbar verksamhet kring sheafrukten, har Di Luca & Di Luca gått med i GSA, Global Shea Alliance. Läs mer om deras verksamhet på www.globalshea.com

E-handelsbolaget Matsmart

Ibland skadas emballage, transporterna blir försenade eller produkterna utgår ur sortimentet eller byter utseende. Det är mat utan egentliga fel, som ändå inte kan säljas på traditionellt sätt. För att maten inte ska hamna i soporna inledde Di Luca 2017 ett samarbete med företaget Matsmart i Scandinavia AB. På deras hemsida kan alla som vill köpa bra mat till lägre pris, mat som annars skulle ha slängts. 2017 räddade Matsmart 2022 ton mat från soporna. En bra sak.

SNF – Swedish Nutrition Foundation

Uppfattningarna om vad som är nyttigt att äta är många. Även trender kommer och går. På Di Luca tror vi på kunskap och fakta i sin bästa form. Sedan många år stödjer vi SNF, tidigare kallad Stiftelsen Svensk Näringsforskning. Sedan 1961 arbetar de systematiskt med att stödja forskning kring mat och hälsa och hur den praktiskt bäst tillämpas.

Pastaparty på Stockholm Marathon

Sedan 2011 sponsrar Di Luca & Di Luca Stockholms Marathon. Dagen innan loppen bjuds alla löpare in till ett gemensamt pastaparty.  Där serveras en fantastiskt god, men också särskilt energirik, pastasallad för att alla deltagare kan prestera på topp nästa dag. Mat, hälsa och träning hör ihop, och att kolhydratladda inför lopp är en viktig del av prestationen.

På Zeta.nu använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så god som möjligt. Läs mer här.