Stektemperatur beror på vad du ska steka

Olika råvaror behöver stekas olika länge. Jämför skillnaden i att steka en hel kycklingfilé med en tunn lövbiff eller finhackad lök. Dessutom är det viktigt att reglera värmen så att temperaturen i stekpannan inte blir för hög och bränner det du steker.
Ett livsmedel som är tjockt och innehåller mycket vätska behöver stekas långsamt i en temperatur som ger önskad stekyta. Var varsam med stektemperaturen så att inte ytan bränns innan livsmedlet är genomstekt.

Om du har för hög stektemperatur blir det du tillagar hårt, torrt och smaklöst, det vill säga för mycket vätska har dunstat.

Om du har för låg stektemperatur kan det du lagar bli kokt i stekpannan och får inte önskad stekyta. Då blir resultatet detsamma som vid för hög värme; hårt, torrt och smaklöst.

En kycklingfilé eller laxbit som steks på för låg värme, kan släppa ifrån sig vätska som påminner om äggvita. Detta undviker du genom att använda en något högre stektemperatur.

Vilken temperatur till vad?

Oavsett vad du steker och vad du steker i för typ av fett behöver du använda olika temperatur till olika råvaror:

Stek långsamt och på låg temperatur: ägg, grönsaker, lök, tjocka skivor av kött och fisk 2-3 cm.

Stek i normal takt och på ganska låg temperatur: färs, tunn fiskfilé, kycklingfilé och champinjoner/svamp.

Stek snabbt och på medelhög till hög temperatur: omelett, tunna skivor kött ½-1 cm och när du bryner kött i mindre bitar t ex grytbitar. Detta gäller också om du helsteker fläskfilé eller kyckling som sedan får gå klart i ugnen tills köttsaften är ljus, eller under lock i stekpanna på låg temperatur.

Tips! När du steker på högre temperaturer se upp så att fettet inte bränns. Om det bränns eller börjar ryka, torka ur pannan med hushållspapper, diska ur pannan när den svalnat något och börja om.

På Zeta.nu använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så god som möjligt. Läs mer här.