Nej, många livsmedel tar faktiskt inte upp något fett vid stekning. Till exempel en biff, hel fisk eller en kycklingfilé. Dock tar potatis och panerade livsmedel upp en hel del av fettet det steks i. Vi rekommenderas att ersätta det fasta fettet, som innehåller en hög mängd mättat fett, mot flytande fett med hög mängd enkelomättat fett.

Olivoljan är ett mycket bra val att steka i av två anledningar; det ger en god smak till det du steker i och olivoljan har en bra fettsammansättning och innehåller hela 75 % enkelomättade fetter, den typ av fett vi uppmanas att använda mest. Dessutom är olivolja extra vergine rik på antioxidanten polyfenol som bidrar till att skydda blodfetterna mot oxidativ stress.

Att ersätta mättat fett i kosten mot omättat fett bidrar till att bibehålla normala kolesterolnivåer i blodet (enkelomättade och fleromättade fettsyror är omättade fetter). Olivolja har ett högt innehåll av omättat fett, hela 75 %. Förutom att ersätta det mättade fettet i kosten med omättat fett är en mångsidig och balanserad kost och hälsosam livsstil av stor betydelse.

På Zeta.nu använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så god som möjligt. Läs mer här.