Maten & Hälsan

Mat påverkar hälsan, både i nutid och framtid. Därför vill vi att alla ska kunna njuta av god och hälsosam medelhavsmat varje dag. I kombination med lustfylld rörelse blir välmåendet som allra bäst.

Matens roll för hälsan uppmärksammas alltmer. Det är bra, då mat är kroppens bränsle och ett enkelt sätt att öka välbefinnandet över tiden. Men vad som är sunt att äta är inte alltid lätt att veta. Dieterna avlöser varandra och experterna är många. Ett matmönster som är väl dokumenterat, ofta rekommenderas och har flera hälsofördelar är medelhavsmaten. Det sättet att äta, i kombination med lustfylld rörelse på valfritt sätt, är en bra grund för ett hälsosamt liv. Vi kallar det hållbar hälsa.

Vår ståndpunkt är att mat som inte smakar gott inte blir äten, hur nyttig den än är. Det tycker vi är styrkan i vårt erbjudande – att den traditionella medelhavsmaten både smakar fantastiskt gott och är hälsosam. Det finns inga motsättningar.

Medelhavsmaten kännetecknas av sin enkelhet där ett fåtal råvaror av god kvalitet spelar huvudrollen. Att njuta av maten är också en av huvudingredienserna. Maten ska inte vara skuldbelagd utan en lustfylld del av livet som är värd både tid och omsorg.

Där har vi mycket att lära av den italienska livsstilen. Nog ska mat ge fysisk mättnad, men också social näring. Dagens alla måltider ger förutom god mat i gott sällskap, även en paus i vardagen. Måltiden blir en stund av närvaro och ögonkontakt, skratt och meningsutbyten i en enda salig röra. När annars sitter vi stilla ner, gör en och inte tusen saker samtidigt och låter mobilen stanna i fickan?

Medelhavsmaten

Matpyramid

Medelhavspyramiden visar vägen

I dag har många i västvärlden vänt matpyramiden upp och ner och äter för mycket socker, snabbmat och läsk i stället för grönsaker, baljväxter samt mycket fisk och skaldjur som borde vara grunden. Det gör att välfärdssjukdomar, som diabetes, cancer samt hjärt- och kärlsjukdomar breder ut sig.

För ett välmående som varar över tiden rekommenderar vi alla att bekanta sig med medelhavspyramiden. Den beskriver den typiska medelhavsmaten och gör det enklare att äta rätt. I medelhavsmaten är olivolja det viktigaste fettet. Animaliska produkter – smör, grädde, mjölk, feta ostar – som är rika på mättat fett, används mycket sparsamt. Maten innehåller mycket grönsaker, baljväxter, frukt, mandel och nötter, medan rött kött och fläsk mer är ett tillbehör på tallriken. Ofta föredrar man dessutom kyckling och fisk.

Medelhavsmatens ätmönster stämmer väl överens med Livsmedelsverkets nordiska kostråd som var världens modernaste kostråd när de kom 2013. Läs gärna mer om dem på Livsmedelsverkets hemsida.

Lagom med motion

Basen på den moderna medelhavspyramiden består av rörelse varvat med vila, social samvaro och matlagning. På Di Luca tycker vi att rörelse är en lika viktig del av ett långt och hälsosamt liv som bra mat. Om det sedan är fotboll eller promenader på agendan spelar mindre roll.  Den bästa motionen är den som blir av, och då är det bra om den både är lustfylld och kravlös. Bara så kan rörelse utmana stillasittandet, ett av vår tids stora samhällsproblem.

Olivolja framför allt

Olivolja är grunden i all medelhavsmat. Den är lika naturlig på bordet som salt och peppar. Som vi ser det gör alla människor en hälosvinst i samma ögonblick de förflyttar sin fettförbrukning till olivolja. Olivolja består till största delen av omättat fett vilket är en fettsammansättning som anses bra för hjärt- och kärlhälsan. Dessutom innehåller den mycket polyfenoler, en slags antioxidanter som kan spela en viktig roll i att skydda kärlen mot beläggningar som kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar.

Faktum är att ett av de hälsopåståenden som är tillåtna inom EU, kopplas till olivolja. Det lyder: ”Olivoljans polyfenoler bidrar till att skydda blodfetter mot oxidativ stress vid ett dagligt intag av 5 mg polyfenoler”.

Det gröna i huvudrollen

I medelhavsmaten får grönsakerna ofta huvudrollen på tallriken. Så mycket som en tredjedel av alla recept i Zetas receptbank är helt vegetariska, och av de nya recept som tas fram är sjuttio procent helt gröna. Så gör vi för att det är gott och hälsosamt, men också klimatsmart. I jämförelse med kött belastar odling av grönsaker miljön mindre, och speciellt nötkött ger stora klimatavtryck. Alla våra vegetariska recept har en alldeles egen sida i receptbanken på zeta.nu för att de ska vara enkla att hitta.

Brett ekologiskt sortiment

På Di Luca & Di Luca är vi en stor vän av ekologiska produkter och vårt sortiment växer successivt. Vi gillar att det exempelvis inte är tillåtet att använda konstgödsel eller bekämpningsmedel inom den ekologiska livsmedelsproduktionen. 2017 satte vi upp målet att våra ekologiska produkter skulle stå för 13 % av vår försäljning. Glädjande nog landade vi på 15 procent, och i dag har vi ekologiska alternativ inom nästan alla av våra kategorier.

Bönor utan salt

För mycket salt är inte bra för hjärt- och kärlhälsan. Natriumet som finns i saltet kan ha en negativ effekt på blodtrycket. Att sänka salthalten i maten, och helst ta bort det helt där det är möjligt, är det som WHO, Världshälsoorganisationen och FNs fackorgan för hälsofrågor, anser ger bäst effekt. 2016 tog vi därför bort allt salt ur Zetas bönsortiment. Då blev de också nyckelhålsmärkta.

Functional foods

D-vitaminberikad olja

I Sverige är det många som har D-vitaminbrist utan att veta om det. Det kan bland annat påverka immunförsvaret och leda till benskörhet. Särskilt äldre och människor med mörk hudfärg är extra utsatta. D-vitamin finns naturligt i vissa råvaror, som fisk och svamp, men det kan vara svårt att få i sig tillräckliga mängder via maten. År 2016 blev därför Zetas D-vitaminberikade rapsolja en nyhet i butikshyllan. Att byta ut sitt vanliga fett mot D-vitaminberikad olja är ett enkelt sätt att få i sig mer vitamin D utan att tänka på det.

BreOliv

Cirka 10 procent av svenskarnas totala fettintag kommer från fett på brödet. Mycket av det fettet baseras på komjölk, har alltså animaliskt ursprung och fettsammansättningen är till största delen mättat. Samtidigt rekommenderar Livsmedelsverket av hälsoskäl att byta ut en del av det mättade fettet mot omättat.

I mer än arton år strävade Fernando Di Luca efter att få fram flytande olivolja i fast form. En svårare sak än han trodde när inte palmolja eller tillsatser skulle vara en del av ingrediensförteckningen. Men 2017 lanserades äntligen BreOliv, ett bredbart fett med extra jungfruolivolja som huvudingrediens, vilket gör att fettsammansättningen till största delen blir enkelomättat.

Accademia Di Luca

Zetas matakademi

Att äta både hälsosamt och klimatsmart kan vara en utmaning. Men med tillräckligt mycket kunskap är det enklare att göra kloka och medvetna val. För att fler ska kunna lära sig om medelhavsmatens alla fördelar och hur den smakar som allra bäst, har Di Luca & Di Luca en alldeles egen matakademi med kock samt dietist, Accademia Di Luca. Löpande över året arbetar de ksonsekvent med matinspiration, events och hälsoutbildningar riktade mot både bransch, personal och konsumenter.

På Zeta.nu använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så god som möjligt. Läs mer här.