Reklamfilmen utspelas i Fano, Italien 1948 när när Fernando Di Luca dyker efter musslor till sin mammas pasta med blåmusslor. Fernando Di Luca kom till Sverige på sin Lambretta 1961. På skoterns pakethållare fick inte mycket bagage plats, men inom sig hade han en hel värld. Där fanns hela släkten, huset på Via Martino da Fano, cykeltävlingarna i bergen, barfotalekarna vid Kejsar Augustus triumfbåge.

Och så smakerna. Av Fano och hela Marcheregionen – skaldjuren, olivoljan, grönsakerna. De enkla familjerecepten och hemstadens alldeles egna, stolta version av det italienska köket. För att inte tala om vinet och den spritspetsade, heta kaffedrinken Morretta som fiskebåtarnas besättning värmde sig med innan de gav sig ut på Adriatiska havet. Och alla måltiderna. Varenda en av de oräkneliga gånger han suttit kring dukade bord tillsammans med familj, grannar, vänner, flickor och rivaler. Ätit, skålat, diskuterat, skrattat och gråtit. Allt det hade Fernando Di Luca med sig till Sverige.

Så träffade han Louise. Och istället för att vända Lambrettan söderut igen packade han upp och gjorde sig hemmastadd. Knappt hade han börjat på jobbet som hotellportier förrän han importerade sin första flaska olivolja. Istället för att ätas upp av längtan tog han bit för bit av Italien till Sverige. Den goda olivoljan följdes av pastan, de solmogna och inlagda grönsakerna, flera av de godaste olivsorterna och så vidare. Samtidigt växte familjen med barnen Gabriella, Christian och Paula. Tillsammans med Louise skapade den tanige Fernando från Fano en ny gren på familjen Di Lucas släktträd, så lång att den sträcker sig över nästan hela Europa.

Milstolpar i företaget och Fernando Di Luca historia

Produkter och nyheter

1971
Fernando Di Luca lanserar Zeta Majsolja i svensk dagligvaruhandel.

1974
Fernando Di Luca introducerar Barilla pasta i svensk dagligvaruhandel.
Fernando Di Lucas stora hjärtesak, Zeta Olivolja Extra Vergine, introduceras i svensk dagligvaruhandel.

1993
Aceto Balsamico di Modena introduceras av Fernando Di Luca i svensk dagligvaruhandel.

1997
Agenturen för Barilla som innehas av Fernando Di Luca upphör då Barilla upprättar ett nordiskt säljkontor.

1998
Fernando Di Luca träffar Giuseppe Grappolini för första gången. Giuseppe Grappolini delar med sig av sin kunskap om olivoljans hälsosamma fördelar och Fernando blir än mer övertygad om att han är på rätt väg.

1999
Olivoljehyllan i dagligvaruhandeln blomstrade och innebar stor konkurrens. Det dök upp många lycksökare som sänkte priserna. Fernando Di Luca tar sig an uppgiften att stötta konsumenterna med tydlig information om olivolja, för att berätta om skillnaderna mellan olika oljor.
I dagligvaruhandeln fanns de stora varumärkena; Kronolja, Filippo Berio och Mazola.

Fernando Di Luca lanserar tre olivoljor från Giuseppe Grappolini ”Gårdsolja” co-brandat med Zeta.

Fernando Di Luca ger ut boken ”Förälskad i Olivolja”. Boken såldes i 30 000 ex. Boken gav Fernando Di Luca och företaget mycket uppmärksamhet för sin förmedling av kunskapen att förmedla det goda och det nyttiga i olivoljan.

Fernando Di Luca medverkar, som olivoljeexpert, i tv-programmen ”Aspegren mitt i maten” med Jesper Aspegren och ”Solens Mat” med Bo Hagström.

Fernando Di Luca träder fram som frontfigur för varumärket och tar på sig kepsen. Ett stiliserat porträtt av Fernando med keps syns i exponeringsmaterial i butikerna.

2000
Zeta introducerar oliver på den svenska dagligvarumarknaden.

2001
Zeta Antipasti börjar ta form och vi lanserar soltorkade tomater, inlagda grönsaker, pesto med mera.

Zeta Pesto utvecklades från Sverige, då leverantörens egna produkter inte motsvarade Fernandos smakpreferenser. Det tog cirka ett år av smakprovningar för att hitta fram till dagens recept.
Lanserar Pesto alla Genovese, grön olivcreme, svart olivcreme, svart tapenade och soltorkade tomater. Den stiliserade bilden av Fernando med keps pryder glasburkarnas lock och han blir så småningom ”gubben på locket”.
Icakuriren testar pesto och Zeta Pesto alla Genovese får uttalanden som ”smakar hemlagad osv”. En stor framgång på en marknad där Barillas pesto länge varit dominant.

Zeta introduceras på storhushållsmarknaden.

2002
Bönlansering. Zeta lanserar färdigkokta bönor i konservburk i fem varianter. På ett halvår tar Zetas bönor halva marknaden. Marknaden fullkomligt exploderade och Zeta sålde en halvmiljon burkar på ett halvår. Samtidigt stöttades marknaden med konsumentinformation i form av recept och produktbeskrivningar i Zetas genom tiderna mest uppskattade broschyr ”Bönhörd”.

I december drabbar PAH-skandalen Sverige. Upprinnelsen är att det i Norge och Danmark genomförs tester där de söker efter polyaromatiska kolväten, PAH i olivolja. Livsmedelsverket i Sverige tar okritiskt emot resultaten från analysföretagen och granskar inte metoderna och upptäcker inte labben inte är ackrediterade. SLV går ut med ett, som det senare ska visa sig felaktigt, larm om att Zeta olivoljor innehåller PAH. Fernando Di Luca stämmer SLV för förtal och får 2008 upprättelse och ersättning av SLV.

2003
Broschyren Via Italia beskriver det unika och hälsosamma sättet att äta som man gör, och alltid har gjort, kring medelhavet. Fernando Di Luca driver fram intresset för medelhavsmaten genom de så medialt uppmärksammade vetenskapliga rönen kring GI, blodsocker och hur maten påverkar detsamma, långt före GI-trenden slår igenom.

Varumärket Zeta når ett vägskäl där man ser olika möjligheter i att bli italienspecialist eller olivoljespecialist. Zeta väljer att bli italienspecialist, vilket ställer krav på att även saluföra färskvaror.
Diné Foods förvärvas 2003 som har bland annat agenturerna för Fiorucci (italiensk chark), Mauri (gorgonzola, mozzarella, mascarpone, ricotta), Rana (färsk pasta) och Brazzale (parmesan).
Zeta Crostini lanseras och blir en viktig grundpelare i konceptet Antipasti Italiani.

2004
Broschyren Via Di Luca har uppdraget att bygga ett gemensamt paraply för alla agentursvarumärken. Märkningen ”Classici Italiani” med den röd-vit-gröna-symbolen och Fernandosiluetten hjälper konsumenten att hitta användningsområden och kombinationer.

Zeta lanserar Montepulciano d’Abruzzo i en mörkblå bag-in-box på Systembolaget. Boxen blir en succé och storsäljare under ett par tre år.

2005
Zeta lanserar pasta för första gången. En viktig lansering för Fernando Di Luca och Zeta eftersom pasta är en grundpelare i det italienska köket. Samma år lanserades även risottorisen som tillsammans med pastan var ett viktigt steg på vägen mot att blir italienspecialist.

Broschyren Pasta ikväll! Risotto imorgon, hade uppdraget att förklara skillnaden mellan pasta och pasta samt förklara hur enkelt det är att laga en italiensk risotto.

2006
Zeta lanserar tre sorters parmigiano reggiano och grana padano.

2007
Zeta lanserar fetaost och halloumi – fetaosten är en grekisk ikonprodukt. Zeta tar därmed ett kommunikativt kliv från italienspecialist till medelhavsmatsleverantör.

Varumärket Delizie startar och Delizie Chark lanseras, som ett led i en stor satsning för att bygga ett komplett sortiment av medelhavsmat.

De svarta Casa Di Luca-förpackningarna lanseras med premiumpasta/lyxpasta. Pastan var unik på marknaden med extra protein och gluten, vilket ger 16 procent protein. Konceptet omfattade även kategorierna balsamvinäger och olivolja.

2008
Fernando Di Luca ger ut boken ”Italienska smakens källa” tillsammans med krögaren och kocken Marco Baudone.

2009
Fernando Di Luca ger ut boken ”O liv!” tillsammans med Bo Hagström, ”Solens Mat” och Mai-Lis Hellénius, professor i allmänmedicin med inriktning kardiovaskulär prevention och chef för livsstilsmottagningen på hjärtkliniken på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna.

2010
Zeta lanserar parmigiano reggiano och grana padano med olika lagringstider. Lanseringen följs upp av broschyren Parmigiano il mio prio Amore! som beskriver skillnaden mellan ostarna och deras lagringstid samt som alltid en rad recept.

Konceptet Casa Di Luca genomgår en omdesign och får signalfärgen celesteblå, efter Medelhavets celesteblå himmel. Konceptets draglok är pastaserien Casa Di Luca, och inom konceptet finns även risottoris, balsamvinäger och olivolja.

2011
Familjen Di Luca fusionerar sina två matföretag, Di Luca & Di Luca och Diné Foods och satsar ännu hårdare på medelhavsmat i Sverige. Di Luca & Di Luca blir namnet på det sammanslagna bolaget som bland annat har Zeta och Delizie i sin varumärkesportfölj.

2012
Accademia Di Luca startar. Matskribenten och kocken Måns Falk får uppdraget att utveckla och driva Accademia Di Luca, företagets satsning på inspiration och kunskap. Det huvudsakliga syftet med Accademia Di Luca är att fungera som ett kunskapsnav för information och inspiration kring Medelhavsköket till livsmedelsbranschen.

2014
Zeta gör reklamfilm med Fernando Di Luca i huvudrollen om sin historia.

Fernando Di Luca ger ut boken Mitt medelhavskök – till bords med en italienare och två professorer.

I december öppnar Casa Di Luca Ristorante i Experium-anläggningen, Lindvallen, Sälen. Restaurangen är ett samarbete tillsammans med Skistar.

2015
HälsOliv, en extra vergine olivolja med extra mycket polyfenoler lanseras till den rikstäckande hälsobutikskedjan Life.

2016

Zeta lanserar en ny kategori produkter, grynblandningar.

Restaurangen Deli Di Luca på södermalm i Stockholm öppnar.

Utmärkelser till Fernando Di Luca, familjen Di Luca och Zeta

2001
Di Luca & Di Luca utses till Årets Leverantör av ICA.

2003
Fernando Di Luca belönas med Gastronomiska Akademiens diplom för att med entusiasm medverkat till att införa olivolja i svensk matkultur.

2004
Fernando Di Luca får utmärkelsen Allt om Mats Gyllene Gaffeln för sina insatser som folkbildare på det gastronomiska området.

2005
Fernando Di Luca belönas med Sandahl Foundations gastronomiska hedersutmärkelsen,”Pour le Mérite Gastronomique”. Motiveringen lyder ”En medelhavssmakens apostel som introducerat olivolja med dess hälsosamma egenskaper som en självklar ingrediens i det medvetna svenska köket.”

2006
Fernando Di Luca utses till Entrepreneur of the Year i Storstockholmsregionen av Ernst & Young.

2008
Boken Italienska smakens källa vinner Gourmand World Cookbook Awards för bästa italienska kokbok i Sverige.

2009
Fernando Di Luca får Magnoliapriset, kulturpris på Södermalm, Stockholm, för att ha fört den italienska matkulturen till Sverige.

2011
Di Luca & Di Luca utses till Årets leverantör vid Dagligvarugalan. Företaget och Fernando Di Luca var även en av de tre nominerade till Årets matinspiration.

2013
Fernando Di Luca får den högsta utmärkelsen, man kan få utan att vara kunglig eller president, av den italienska presidenten för sitt livsverk med att förmedla den italienska matkulturen utanför Italien.

Fernando Di Luca får den Kungliga patriotiska sällskapets guldmedalj för gagnerik gärning inom svenskt näringsliv.

2014
Syskonen Paola, Gabriella och Christian Di Luca får Bonnierutmärkelsen Årets Företagare för att framgångsrikt ha tagit över stafettpinnen i koncernen Gruppo Di Luca.

Snackoliver från Zeta vinner utmärkelsen Årets produkt vid Dagligvarugalan.

2015
Boken Mitt Medelhavskök får pris som Bästa Italienska kokbok 2014 i Gourmand World Cookbook Awards.

 

På Zeta.nu använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så god som möjligt. Läs mer här.