Byt ut det mättade fettet!

Att ersätta mättat fett i kosten mot omättat fett bidrar till att bibehålla normala kolesterolnivåer i blodet. Enkelomättade och fleromättade fettsyror är omättade fetter. Olivolja har ett högt innehåll av omättat fett, hela 75 %. Förutom att ersätta det mättade fettet i kosten med omättat fett är en mångsidig och balanserad kost och hälsosam livsstil av stor betydelse.

Praktiska tips hur du enkelt byter ut det mättade fettet

Genom att välja olivolja när du lagar mat, steker eller ugnsrostar så byter du enkelt ut det mättade fettet mot enkelomättat. Du kan också använda olivolja i dressing, vinägrett och sås istället för mejeriprodukter som ofta har ett högt innehåll av mättat fett. När du vid matlagningen byter ut det mättade fettet mot omättat fett som bland annat finns i olivolja förbättras måltidens fettsammansättning.

Olivoljans potenta antioxidanter polyfenoler

Polyfenoler är en grupp av ämnen som naturligt finns i färska oliver.  Polyfenoler har förmågan att motverka oxidation i kroppen. Olivoljans polyfenoler bidrar till att skydda blodfetterna mot oxidativ stress.

Använd olivolja Extra Vergine eller blanda en dressing eller vinägrett gjord med olivolja till dina grönsaker. Då tillför du naturligt antioxidanter till din måltid. Olivoljans polyfenoler skyddar även vid stekning eftersom du tillför antioxidanter till det du steker.

På Zeta.nu använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så god som möjligt. Läs mer här.